
Od kultury kvality podle ISO 9001 k rozvojovým technologiím využívajícím umělou inteligenci
Milan Trčka
V dnešním dynamickém podnikatelském prostředí je klíčové nejen udržovat vysokou kvalitu produktů a služeb, ale také neustále inovovat a přizpůsobovat se novým technologiím. Připravovaná publikace Hospodářské komory ČR a České společnosti pro jakost „Budoucnost systémů managementu“ nabízí průřezovou informaci o systémech managementu podle norem ISO a o jejich významu pro moderní organizace.
Strategické směřování a růst
Požadavky na kvalitu jsou často určovány zákazníky, kteří oceňují produktové certifikace jako záruku vysoké kvality. Obchodní partneři zase vyžadují systémové certifikace, které potvrzují, že organizace má zavedené efektivní a spolehlivé procesy. Od prvního dne podnikání je nezbytné dbát na efektivnost procesů a hledání cest k jejich zlepšování. Při určité velikosti organizace, kdy narůstá počet činností a procesů, je vhodné nastavit pravidla jejího řízení.
Více než jeden milion organizací po celém světě využívá procesní řízení podle ISO 9001. Efektivní řízení procesů a neustálé zlepšování jsou nezbytné pro dlouhodobý úspěch.
Postačuje to?
Založení úspěšné organizace je postaveno na jejím organickém růstu, kdy podnikatelé řeší strategické směřování i celkový kontext svého podnikání. Porozumění zásadám správné praxe a využití mezinárodních standardů organizačního rozvoje je klíčové pro trvale udržitelné podnikání. Vhodným nástrojem je certifikace systému řízení. Norma ISO 9001 prošlapává a ukazuje cestu, zjednodušuje start firmy začínajícím i mírně pokročilým podnikatelům, nastaví kulturu kvality. Certifikace v tomto případě plní roli ověření praktického používání systému řízení třetí stranou.
Existuje řada dalších norem, které podnikatelům umožňují osvojit si přístupy v různých oblastech, jako je péče o životní prostředí – ISO 14001 nebo ochrana zdraví a bezpečnost pracovníků – ISO 45001. Tyto tradiční systémy využívají statisíce organizací po celém světě.
Nové možnosti certifikace
Možnosti certifikace se neustále rozšiřují. Zvyšování funkčnosti stávajících zavedených systémů dle norem ISO 9001; ISO 14001; ISO 45001 důrazem na globální řízení rizik. Aktuální normy, jako jsou řízení bezpečnosti informací ISO 27001 nebo řízení rizik a zajištění kontinuity podnikání ISO 22301, poskytují obchodním partnerům ujištění o bezpečném provozování dat a udržení kontinuity podnikání. Digitalizace procesů a ochrana soukromí podle ISO 27701 jsou dalšími důležitými aspekty zodpovědného nakládání s daty a údaji.
Možnost hlubší integrace systémů managementu spočívá v neustálém zlepšování podnikatelských procesů, inovacích podle ISO 56001 a ISO 37001 pro vypořádání se s korupcí a/nebo ISO 37301 pro zajištění souladu s právními předpisy. Udržitelné podnikání bude zaměřeno na minimalizaci rizik a ochranu dobré pověsti.
Umělá inteligence a integrace ISO 42001 do podnikového systému řízení budou hrát stále větší roli.
Přísnější přístup k odpovědnému nakládání s informacemi
Norma ISO 42001 pro potřeby řízení umělé inteligence (AI) se od jiných liší přísnějším přístupem k odpovědnému nakládání se zpracovávanými informacemi.
Požadavky jsou tradičně seskupeny do 10 kapitol s využitím cyklu P-D-C-A. Uspořádání normy je obdobné jako u ISO 27001, kde kromě základních požadavků je závazná Příloha A, obsahující 38 opatření. Obdobně se zde zpracovává Prohlášení o aplikovatelnosti; navíc se může organizace přihlásit k dalším opatřením, která pokládá za významná při aplikaci AI ve svých produktech a službách. Zdůrazní nezbytnost využívání rozvíjejících se technologií s využitím AI a získá rámec pro podporu a využívání inovací.
Hlavní přínosy zavedení ISO 42001
Integrací normy ISO 42001 se rozšiřuje model řízení ISO 9001 aplikovaný v podnikových procesech na reálných provozních datech; využívá matematické modelování a sítě, přinášející přesné výstupy s výraznou úsporou času nutného pro řešení. Ve správných rukou ovlivňuje věrohodnost, dostupnost a bezpečnost dat společným nasazením AI a současným poskytováním lidské zpětné vazby; zdokonalí své schopnosti samoučení a způsobilosti vytvářet skutečně integrované systémy.
Norma ISO 42001 se odlišuje přísnějším přístupem k odpovědnému nakládání se zpracovávanými informacemi. Umožňuje organizacím řešit výzvy spojené s nasazením umělé inteligence, včetně souvisejících rizik a etických dilemat. Vyžaduje zvážení bezpečnosti a spolehlivosti produktů, jako jsou autonomní vozidla nebo využívání AI ve zdravotnictví.
Závěr
Česká společnost pro jakost vydala aktuálně publikaci kolektivu autorů „Představení systémů managementu“ v rámci edice příruček „Do kapsy“, která je určena všem jejím členům a účastníkům odborných akcí. Hospodářská komora ČR naváže novou publikací „Budoucnost systémů managementu“ na sérii úspěšných publikací pro podnikatele zajímající se o zavedení norem ISO do svého podnikového řízení.
Autor:
Ing. Milan Trčka řídí zastoupení britského certifikačního orgánu NQA pro ČR; zkušenosti s ISO 9001 uplatňuje jako hlavní auditor IRCA a vedoucí auditor EOQ pro systémy managementu kvality. Je předsedou TNK 6 „Management kvality a prokazování kvality“ při ÚNMZ Praha, kde ve spolupráci s ČSJ připravil Komentované vydání ISO 9001:2015, a podílí se na revizi normy ISO 9001:2026 v ISO, pracovní skupině WG29. Aktuálně s týmem expertů ČSJ a Hospodářské komory ČR připravuje publikaci „Budoucnost systémů managementu“.
Kontakt: mtrcka@nqa.cz
Při tvorbě textu byla využita i umělá inteligence.